Lekker aan het werk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jurrina Zoeteweij - WaarBenJij.nu Lekker aan het werk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jurrina Zoeteweij - WaarBenJij.nu

Lekker aan het werk

Door: jurrina1991

Blijf op de hoogte en volg Jurrina

17 April 2012 | Suriname, Paramaribo

Halloo,

Nu weer even tijd om te bloggen! Vanmorgen naar de centrale markt geweest. Dit is vanuit de stage bedoeld als introductie. We werden rondgeleid en kregen uitleg van de moeder van Janines begeleidster. Je moet m’n Facebook maar checken voor foto’s. Uploaden hier duurt nogal lang. Ze vertelde hoe alle groenten heten en hoe ze worden klaargemaakt. Ze eten hier ook poten van kippen en varkensstaarten met bruine bonen. Ze kunnen het hier zo mooi vertellen dat je het bijna lekker lijkt, maar ik sla even over.

Gisteren was mijn eerste stagedag. Ik was wel een beetje nerveus, omdat ik nog geen idee had wat me te wachten stond. Het duurde even voordat we de diëtetiekafdeling vonden. Als mensen je hier de weg wijzen, roepen ze alleen maar een beetje “die kant op” terwijl ze wat met hun armen zwaaien. En de conciërge wist niet waar de receptie was. Uiteindelijk kwamen we er. Gelukkig kon ik er met Anouk wel om lachen en was ik niet alleen. De afdeling diëtetiek zit in dezelfde gang als de kinderafdeling, dus we gaan nog wat gillende zwangeren horen had mijn begeleidster maar vast gewaarschuwd. We kregen een rondleiding van haar door het hele ziekenhuis. Het is echt enorm groot en je kunt op de vijfde verdieping genieten van een prachtig uitzicht over Paramaribo. Dit omdat er bijna geen hoogbouw is, de Surinaamse brug is zelfs te zien. We hebben afgesproken dat we ook in de keuken een paar dagen mogen meelopen en bij de voedingsdienst. Er is een personeelstekort, dus ze zijn blij met wat hulp. Het wordt waarschijnlijk de eerste paar weken puur meelopen en daarna misschien wat intakes doen. Behandelplannen uitvoeren wordt waarschijnlijk niet deel van de stage. Ze doen hier de consulten gewoon op het balkonnetje bij de kamer waar mensen liggen. Lekker met de pyjamaatjes in het zonnetje. Het is waarschijnlijk voornamelijk diabetes, nierinsufficiëntie en hoge bloeddruk en hypercholesterolemie wat ik ga tegenkomen. Het was leuk om mee te kijken met het eerste consult, ik kan in ieder geval leren om ziektebeelden uit te leggen in makkelijke taal. De mensen hier weten vaak niet waarom bepaalde klachten optreden. Ze zijn erg blij om te horen dat ze veel gewoon kunnen blijven gebruiken. Dit is wel leuk om te zien.
Ik wist trouwens niet dat ze hier in alle ziekenhuizen met klassen werken. De bovenste verdiepingen zijn eerste en tweede klas (mensen met goede verzekering) met één of tweepersoonskamers. Daaronder valt alles onder de 3e klas. Hier slapen mensen met zijn zessen op een kamer. Ook de ruimten zien er wat primitiever uit. Ook worden mannen en vrouwen gescheiden geplaatst op de kamers. Ik heb het gisteren voor het eerst koud gehad. Het was in de poli 23 graden gemaakt met airco. Wanneer je naar buiten loopt, lijkt het alsof je in een kas komt. Een hele warme en vochtige. Wel lekker, want hier begin ik goed aan te wennen.

Ondertussen huren we fietsen. Het is wel even wennen, links rijden. Ook gaan auto’s vlak langs je heen. Het voorsorteren begin ik een beetje door te krijgen en af en toe even de berm in en dan blijkt dat je er helemaal niet naast had gepast. Doen ze niet moeilijk over. We moeten onze fietsen goed op slot zetten, met extra slot. Volgens de fietsverhuurder zijn ze in Suriname (nog) te lui om deze dikke sloten door te zagen. Dat is mooi.

Van het weekend waren we een eindje wezen fietsen naar een winkelmall. Het was in die wijk heel luxe vergeleken met waar we wonen of bij de waterkant. Geen lastige mannen. Wat een opluchting. Hier zullen we nog regelmatig komen, aangezien er lekker eten te krijgen is wat we wat meer gewend zijn (pannenkoeken, gebraden kippen, normale frieten). Ook is er een bioscoop met hetzelfde aanbod als in Nederland. We waanden ons even in Miami. We hebben alvast de straat bekeken waar we over een paar weken komen te wonen. Dit is een prachtige straat, heel dicht bij het ziekenhuis en mooi bepland enzo. Ik ben benieuwd. We gaan daar waarschijnlijk ook wat vaker zelf koken, omdat we daar een eigen keuken hebben.

Vanmiddag om half vier zaten we bij een eettentje omdat we honger hadden. Dat is zo lekker hier, je kan gaan eten of wat halen wanneer je maar wil over de dag heen. Ze serveren de hele dag door hele maaltijden of kleinere porties.

We gaan vanavond misschien nog even zwemmen in het zwembad, lekker!
Morgen weer om half 8 beginnen.
Tot de volgende keer!

• 23 April 2012 - 20:21

Hendry En Berdien:

Hey Jurrina!
    Leuk om je verhaal en belevenissen zo te volgen!
    Leuk meteen dat verschil met het gestructureerde nederland op de eerste dag :) Ondanks de structuur hebben we het nog niet voor elkaar dat we hier naar buiten lopen en een warme deken voelen...voorlopig is het nog even winter!

Veel succes en plezier daar en we zien je volgende verhaal tegemoet!

Enne..niet op motors rijden he!! ;)

x Hendry en Berdien