De Parel van de Oriënt - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Jurrina Zoeteweij - WaarBenJij.nu De Parel van de Oriënt - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Jurrina Zoeteweij - WaarBenJij.nu

De Parel van de Oriënt

Door: Jurrina

Blijf op de hoogte en volg Jurrina

06 Juni 2015 | Maleisië, George Town

Onze eerste nacht en dag alweer gehad op Penang. We kozen deze bestemming vanwege zijn reputatie van een laidback sfeer en het beste eten van Maleisië. Na 1 dag is al duidelijk dat het onze verwachtingen enorm overstijgt.

Toen we uit de bus stapten wisten we niet wat we meemaakten: van de vrieskou van de airconditioning naar stik- en stikheet. We hebben snel geleerd om meer te zweven dan te lopen.
Eenmaal aangekomen in ons hostel, wat meer aandoet als studentenhuis, worden we verwelkomd door ons Finse huisgenootje. Terwijl we bijkomen van de lange busreis vertelt ze ons hoe ze verliefd is geworden op Penang: een tijdje verder gereisd en toen toch weer teruggekomen.
Nu, na slechts 1 dag hier verblijven, begrijp ik haar helemaal. Ik geloof dat dit een hele unieke plek is. Een smeltkroes van o.a. Maleisen, Indiërs, Indonesiërs, Chinezen en enkele andere gelukzoekers. Een sfeer die me doet denken aan het meditterane strandgevoel in combinatie met Caribische ontspannenheid en het koloniale van Paramaribo. Met fantastisch eten (zelfs beter Westers eten dan bij ons, wauw!), heerlijke verse shakes en vriendelijke, vrolijke mensen. Soms willen we fooien in restaurants, maar dat is niet gebruikelijk. Dus als we het erg lekker vinden, gaan we gewoon nog eens. We kunnen tenslotte 's ochtends, 's middags en 's avonds uiteten, dus het houdt niet op :D.

Vandaag zijn we met de eerste kabeltrein van 6.30u naar het hoogste punt van Penang gegaan om naar de zonsopgang te kijken op zo'n 800 meter hoogte. Waanzinnig! Je verandert vanzelf in een ochtendmens hier door de hitte, heerlijk! Vervolgens zijn we naar een lokale ochtendmarkt gelopen voor een ontbijt en daarna hebben we de beroemde boedhhistische Kok Lek Si tempel bezocht. Heel mooi. Hier op Penang vind je zo ongeveer alle religies in dezelfde straat. Aan de oostkust zal het strict islamitisch zijn, verwachten we. Morgenochtend gaan we naar een dienst in de oudste kerk van Penang, de Anglicaanse St. George Church, bouwjaar 1818.

We zouden hier met plezier langer willen blijven. Het is zeker niet voor niets 1 van de 8 beste pensioenplekken ter wereld volgens een Amerikaans tijdschrift. Ook snappen we de bijnaam van dit eiland: de Parel van de Oriënt. Gelukkig hebben we nog een aantal dagen te slijten op deze geweldige plek. We willen nog gaan hiken in het kleinste nationale park ter wereld, nog wat musea bezoeken en overig cultureel erfgoed bekijken (het meeste lopen we al steeds doorheen omdat we middenin de mooie Unescostraatjes van George Town verblijven). Verder nog heel veel lekker eten. Hier worden we errug blij van!

Jumpa lagi, tot snel.

• 06 Juni 2015 - 16:40

Cor:

Wow wat een goede keuze zeg.

• 06 Juni 2015 - 21:16

Anneke:

Wat bijzonder, je zou alleen al vakantie moeten houden om alle indrukken weer te verwerken. Leuk hoor!

• 08 Juni 2015 - 22:20

Hendry:

Schrijf lekker door jongens ik zit er helemaal in! Geniet van het eiland want ik weet zeker dat je het gaat missen!

• 09 Juni 2015 - 07:37

Maartje:

Dit maakt mijn treinreis naar Middelburg een stuk leuker! Have fun!