Van de smog naar de frisse berglucht - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Jurrina Zoeteweij - WaarBenJij.nu Van de smog naar de frisse berglucht - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Jurrina Zoeteweij - WaarBenJij.nu

Van de smog naar de frisse berglucht

Door: Corné

Blijf op de hoogte en volg Jurrina

03 Juni 2015 | Maleisië, Tanah Rata

Zo, inmiddels zijn we al begonnen aan onze vierde dag hier in Maleisië. Op het moment dat ik dit typ zitten we net een uurtje in de bus naar Tanah Rata. We hebben de hectiek van Kuala Lumpur achter ons gelaten, we verruilen de smog voor frisse berglucht in de Cameron Highlands.

Na onze eerste nacht slapen, die ondanks de vlucht erg goed ging voor ons allebei, werden we fris wakker in ons hostel. Ik denk dat we geen relaxtere douche meer gaan krijgen dan daar, een heerlijke regendouche :D. Na de eerste keer douchen en opfrissen duiken we op het ontbijt. Dat bestaat uit wit brood en een appel, Jurrientje had de toaster niet gezien en eet de eerste ochtend wit casinobrood met jam en pindakaas. Gelukkig is er ook cornflakes dus Jurrientje eet vanaf dan iedere ochtend ook lekker cornflakes.

In Kuala Lumpur moeten we vooral wennen aan de drukte. Het is echt een wereldstad met gigantische verschillen op de gebaande paden ziet alles er goed uit maar als we de steegjes inkijken zie je dat het net zo vies is als de lucht. Wat voor ons een fiets is is voor Maleisiërs een scooter, dat is te merken want overal hangt een flinke diesellucht van de scooters, oude teksi's en bussen. Na twee dagen Kuala Lumpur hebben we veel gelopen, malls gezien, ritjes gemaakt met de monorail, eigenlijk te veel om op te noemen.

We sluiten onze eerste dag af onder prachtig verlichte Petronas Towers. De avonden zijn hier heerlijk, de benauwdheid trekt weg na de hevige stortbuien die er iedere middag tussen drie en zes zijn. Eerder die dag hebben we al geleerd dat je dan eigenlijk niets kan doen wat buiten is, tenzij je door de bliksem getroffen wilt worden in een park :O. We konden gelukkig op tijd schuilen. Het viel wel op dat ze ons hier erg bijzonder vinden :P, een groepje scholieren wil met ons op de foto voor Facebook of zoiets.

Onze tweede dag in Kuala Lumpur hebben we besteed door naar de Batu Caves te gaan. De Batu Caves is een grottencomplex gelegen in kalkstenen bergen. De grotten zijn te bereiken met een 272 treden lange trap en bevatten hindoeïstishe tempels. De natuur is prachtig en het stikt er van de makaken, brutale aapjes die alles pakken wat ze voorgehouden wordt en kennelijk prima uit halve liter flesjes kunnen drinken. Vervolgens moet je iets niet weer terug proberen te pakken, want dan worden het een stel valse katten. We sluiten de dag af in Jalan Alor, dit is "de" foodstreet van Kuala Lumpur. Omdat we ons goed ingelezen hadden wisten we precies waar we moesten eten en wat we moesten proeven. We hebben bij drie verschillende tentjes gegeten, vooraf sticky chicken wings bij de eerste, dimsum met beef bij de tweede en als hoofdgerecht heerlijke non-spicy chicken drypot met rijst. Non-spicy brandt je hier alsnog de bek uit :P. We hebben de diarreeremmers gelukkig nog niet nodig gehad. Oh ja, je mag hier trouwens overal gewoon naar de wc die ze zelf ook gebruiken. Dat is niet altijd even schoon maar wel een leuke gewaarwording, bij ons laatste tentje liep ik door de keuken en moest ik me langs de diepvries wurmen om er een gat in de grond te vinden.

Inmiddels nu dit verhaal af is, zijn we naar een lange rit van ongeveer 4,5 uur, waarvan 3 uur slingeren de hoogte in, aangekomen in Tanah Rata. De lucht is hier een stuk frisser en de temperatuur is precies goed. Jurrientje heeft het koud, want het is maar 25 graden. Ik snap wel waarom de Britten het hier destijds zo lekker vonden. We gaan het hier rustig aan doen want van het vele lopen op de gladde stoepjes van Kuala Lumpur met een zware daypack lijkt mijn enkel overbelast. Veel rust pakken en kijken hoe we goed kunnen genieten van deze prachtige omgeving. We blijven hier nog één volle dag voor we weer verder gaan naar het noorden.

Salam

• 03 Juni 2015 - 14:18

Cor:

Hé jullie. Mooi verslag weer, en ik maar werken .....
    Geniet ervan met z'n tweeën lijkt mij een prachtige belevenis. Fijn dat het goed gaat

• 03 Juni 2015 - 14:26

Anneke:

Leuk hoor, wat een ervaringen. Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verslag ;-)

• 03 Juni 2015 - 18:51

Opa:

Leuk jullie verslag te kunnen lezen. Geniet maar van al het neruws en moois.

• 03 Juni 2015 - 18:53

0opa:

sorry, neruws moet nieuws zijn.

• 05 Juni 2015 - 07:56

Maartje: